صفحه نخست arrow واحدها و وظایف arrow امور دانشجویی arrow واحد مشاوره arrow مشاوره تلفنی

معاونت

آمار

عضو: 32
مطلب: 245
سایت: 28
بازدیدکنندگان: 844937

لینک Rss مطالب

مشاوره تلفنی چاپ ایمیل
نگارش یافته توسط ashourian   
14 دی 1388 ساعت 09:37

آشنايي با مشاوره تلفنی

دفتر مشاوره دانشگاه اقدام به راه اندازي خط مشاوره تلفني نموده است كه از اين زمان به بعد مي توانيد مسايل و مشكلاتي را كه به صورت حضوري امكان بيان آنها وجود ندارد به صورت تلفني با مشاورين در ميان بگذاريد.

  اهداف مراكز مشاوره تلفنی:

1- پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از طریق ارائه خدمات، اطلاعات، توصیه‌ها و آگاهی لازم به تماس‌گیرنده.

2- كمك به تماس‌گیرنده برای شناخت مشكل، بررسی و تجزیه و تحلیل آن و همچنین تصمیم گیری و انتخاب راه‌ حل‌های مناسب.

3- كمك به تماس ‌گیرنده برای شناخت توانایی‌ها، پذیرش و تغییر واقعیت‌ها و كاهش ، یا رفع مشكلات.

4- كمك به تماس ‌گیرنده در مواقع اضطراری.

لازم به ذكر است كه خط مشاوره تلفني ابتدا جهت موارد و مواقع بحراني راه اندازي شده است كه امكان مشاوره حضوري وجود ندارد و در درجه دوم اهميت براي كمك به :

1 - جوانان:

جوانان به دلیل ویژگی‌های رشدی خود مانند دوسوگرایی ( داشتن همزمان احساسات متضاد یا مختلط در مورد یك شخص ، شیء یا موقعیت ) ، هویت‌جویی، خودكفایی، استقلال‌خواهی و توجه به ظاهر، درخواست از دیگران را نوعی تهدید به عزت نفس خود تلقی می‌كنند. مشاوره تلفنی این امكان را فراهم می‌كند تا فرد به راحتی كمك دریافت كند. بدین طریق فرد می‌تواند ناشناخته بماند و كنترل بیشتری بر بازگویی مشكل دارد.

 

 

 

 

2- افراد منزوی و گوشه‌گیر:

مشاوره تلفنی، شیوه مناسبی برای كمك به افرادی است كه به دلیل آشفتگی شدید قادر به رفتن به مراكز مشاوره نیستند. تماس تلفنی با یك مشاور،  شاید تنها گامی باشد كه این افراد می توانند برای دریافت كمك بردارند. با توجه به قابل دسترس بودن تلفن در جامعه، مشاوره تلفنی می تواند جستجوی كمك را برای افراد منزوی آسان سازد.

 3- افراد مستأصل و درمانده:

افرادی وجود دارند كه به دلیل تجربه ی یك ضربه روانی ناگهانی كه تعادل روانی آنان را به‌هم ریخته است، احساس گم‌ گشتگی ( ناتوانی در درست اندیشیدن ) می‌كنند. برای چنین افرادی مشاوره تلفنی می‌تواند یك خط زندگی باشد.

 

4- افرادی كه به دلیل داشتن نگرش خاص ، قادر به مراجعه مستقیم نیستند:

برخی افراد به دلیل احساس غرور و شرم، از مراجعه به یك مؤسسه می‌ترسند. بنابراین مشاوره تلفنی شاید تنها راهی باشد كه این افراد می‌توانند از آن طریق، كمك دریافت كنند.

مشاوره تلفنی شیوه‌ای است كه فرد بدون تجربه ی روش‌هایی مانند تعیین وقت قبلی، قرار گرفتن در لیست انتظار، فاش كردن اطلاعات شخصی، كه در صورت مراجعه به یك مركز الزاماً تجربه می‌كند، كمك لازم را دریافت می‌كند.

البته با تمام مزایای مشاوره تلفنی نمی‌توان آن را جانشین درمان و مشاوره رو در رو كرد.

برخی مشكلات مشاوره تلفنی عبارت اند از :

ـ گذرا بودن ارتباط و فقدان تداوم

- امكان دریافت پس‌خوراند ( عكس العمل سریع ) وجود ندارد.

ـ امكان پیگیری برای مشاور وجود ندارد.

ـ فقدان نشانه‌های دیداری و غیر كلامی.

 

دانشجويان گرامي

 

در صورت لزوم مي توانند همه روزه بجز روزهاي تعطيل از ساعت 15 الي 24 با شماره تلفن

 3397111

(شنبه ، سه شنبه و پنجشنبه ويژه خانمها)

 و(يكشنبه، دوشنبه و چهارشنبه ويژه آقايان)

تماس حاصل نموده و مسايل و مشكلات خود را در ميان بگذارند.

رقيه گرزين

مسوول دفتر مشاوره

تاریخ بروز رسانی ( 14 دی 1388 ساعت 10:39 )
 

ورود به سایت






دریافت رمز عبور

امکانات سایت