مشاوره تلفنی

آشنایی با مشاوره تلفنی

دفتر مشاوره دانشگاه اقدام به راه اندازی خط مشاوره تلفنی نموده است که از این زمان به بعد می توانید مسایل و مشکلاتی را که به صورت حضوری امکان بیان آنها وجود ندارد به صورت تلفنی با مشاورین در میان بگذارید.

  اهداف مراکز مشاوره تلفنی:

1- پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از طریق ارائه خدمات، اطلاعات، توصیه‌ها و آگاهی لازم به تماس‌گیرنده.

2- کمک به تماس‌گیرنده برای شناخت مشکل، بررسی و تجزیه و تحلیل آن و همچنین تصمیم گیری و انتخاب راه‌ حل‌های مناسب.

3- کمک به تماس ‌گیرنده برای شناخت توانایی‌ها، پذیرش و تغییر واقعیت‌ها و کاهش ، یا رفع مشکلات.

4- کمک به تماس ‌گیرنده در مواقع اضطراری.

لازم به ذکر است که خط مشاوره تلفنی ابتدا جهت موارد و مواقع بحرانی راه اندازی شده است که امکان مشاوره حضوری وجود ندارد و در درجه دوم اهمیت برای کمک به :

1 - جوانان:

جوانان به دلیل ویژگی‌های رشدی خود مانند دوسوگرایی ( داشتن همزمان احساسات متضاد یا مختلط در مورد یک شخص ، شیء یا موقعیت ) ، هویت‌جویی، خودکفایی، استقلال‌خواهی و توجه به ظاهر، درخواست از دیگران را نوعی تهدید به عزت نفس خود تلقی می‌کنند. مشاوره تلفنی این امکان را فراهم می‌کند تا فرد به راحتی کمک دریافت کند. بدین طریق فرد می‌تواند ناشناخته بماند و کنترل بیشتری بر بازگویی مشکل دارد.

 

 

 

 

2- افراد منزوی و گوشه‌گیر:

مشاوره تلفنی، شیوه مناسبی برای کمک به افرادی است که به دلیل آشفتگی شدید قادر به رفتن به مراکز مشاوره نیستند. تماس تلفنی با یک مشاور،  شاید تنها گامی باشد که این افراد می توانند برای دریافت کمک بردارند. با توجه به قابل دسترس بودن تلفن در جامعه، مشاوره تلفنی می تواند جستجوی کمک را برای افراد منزوی آسان سازد.

 3- افراد مستأصل و درمانده:

افرادی وجود دارند که به دلیل تجربه ی یک ضربه روانی ناگهانی که تعادل روانی آنان را به‌هم ریخته است، احساس گم‌ گشتگی ( ناتوانی در درست اندیشیدن ) می‌کنند. برای چنین افرادی مشاوره تلفنی می‌تواند یک خط زندگی باشد.

 

4- افرادی که به دلیل داشتن نگرش خاص ، قادر به مراجعه مستقیم نیستند:

برخی افراد به دلیل احساس غرور و شرم، از مراجعه به یک مؤسسه می‌ترسند. بنابراین مشاوره تلفنی شاید تنها راهی باشد که این افراد می‌توانند از آن طریق، کمک دریافت کنند.

مشاوره تلفنی شیوه‌ای است که فرد بدون تجربه ی روش‌هایی مانند تعیین وقت قبلی، قرار گرفتن در لیست انتظار، فاش کردن اطلاعات شخصی، که در صورت مراجعه به یک مرکز الزاماً تجربه می‌کند، کمک لازم را دریافت می‌کند.

البته با تمام مزایای مشاوره تلفنی نمی‌توان آن را جانشین درمان و مشاوره رو در رو کرد.

برخی مشکلات مشاوره تلفنی عبارت اند از :

ـ گذرا بودن ارتباط و فقدان تداوم

- امکان دریافت پس‌خوراند ( عکس العمل سریع ) وجود ندارد.

ـ امکان پیگیری برای مشاور وجود ندارد.

ـ فقدان نشانه‌های دیداری و غیر کلامی.

 

 

در صورت لزوم می توانند همه روزه بجز روزهای تعطیل از ساعت 15 الی 24 با شماره تلفن

 3397111

(شنبه ، سه شنبه و پنجشنبه ویژه خانمها)

 و(یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه ویژه آقایان)

تماس حاصل نموده و مسایل و مشکلات خود را در میان بگذارند.

رقیه گرزین

مسوول دفتر مشاوره