صفحه نخست arrow مقاطع تحصیلات تکمیلی arrow دكتري تخصصي arrow بهداشت باروري

منوی اصلی

ورود به سایت






دریافت رمز عبور

لینک Rss مطالب

تاريخچه چاپ ایمیل
نگارش یافته توسط Fariba Soltani   
29 خرداد 1390 ساعت 11:04

دوره دكتری (Ph.D.) رشته بهداشت باروری

رشته بهداشت باروری ( (Reproductive healthکه در بیست و هفتمین جلسه شورای عالی
برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ 7/9/1383 به تایید شورای آموزش علوم پایه پزشکی،بهداشت وتخصصی رسیده است، رشته بهداشت باروری شاخه ای از علوم پزشکی و بهداشتی است که در آن دانشجویان طی دوره آموزشی با ابعاد مختلف بهداشت باروری نظیر امور جمعیتی، تغذیه،حقوق،اپیدمیولوژی و تکنیکهای پیشرفته درامر باروری وناباروری آشنا شده و برنامه ریزی ، مدیریت ، تحقیق و آموزش در زمینه بهداشت باروری می پردازد.

- دانش آموختگان این رشته در مرکز آموزشی،تحقیقاتی و برنامه ریزی به انجام وظیفه در امور بهداشت باروری همت خواهند گماشت.

- شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی وزارت بهداشت و درمان در تاریخ 29/6/1386 با تأسیس رشته دکتری تخصصی بهداشت باروری در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود موافقت نموده است.(به صورت مشترک با دانشگاه علوم پزشکی تهران)  و اين دانشگاه شروع به جذب دانشجو نمود وپس از آن به استناد راي صادره در يكصد نود و هفتمين جلسه مورخ 31/5/88 مجوز رشته بهداشت باروري  مقطع  (Ph.D.)تمديد و به صورت مستقل دانشجو مي‌پذيرد.

 


تاريخچه رشته:

طبق مستندات موجود تاكنون رشته‌اي تحت اين عنوان در ايران وجود نداشته و براي اولين ‌بار در سال 1376 پيشنهاد تأسيس اين رشته از طرف سياستگذاران وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي مطرح گرديد و مسئوليت تدوين برنامه آموزشي آن به هيأت ممتحنه و ارزشيابي رشته مامايي واگذار شد.

در دنيا اين رشته براي اولين‌بار در سال 1967 در دانشگاه كارولينسكا سوئد با گرايش‌هاي مختلف نظير بهداشت باروري و بهداشت كودكان، بهداشت باروري و آندوكرينولوژي و.... در دپارتمان بهداشت زنان و كودكان تأسيس گرديد كه متعاقب آن در ساير دانشگاه‌هاي معتبر دنيا نظير جان هاپكينز، هاروارد،‌ كيلي،‌ لن كاشير، وارويك، موناش و ادينبرگ نيز به تربيت دانشجو در اين رشته پرداخته شد.

رسالت رشته ( Mission ):

رسالت رشته عبارت است از تربيت دانش آموختگان براي:

الف- تأمين و تكميل كادر علمي دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي و تحقيقاتي كشور در رشته مامايي و بهداشت باروري

ب- تأمين و تكميل نيروهاي متخصص و متعهد جهت برنامه‌ريزي، مديريت و ارزشيابي در امر بهداشت باروري

ج- انجام تحقيقات و دستيابي به آخرين دستاوردهاي علمي در زمينه بهداشت باروري در سطح بين المللي

 - چشم انداز رشته ( Vision ):

با توجه به اهميت و نقش سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي صحيح در بهداشت باروري و ارتقاء كيفيت خدمات و موفقيت در رسيدن به اهداف نظام بهداشتي و نيز نقش حساس و تعيين كننده وجود نيروهاي آموزشي در مراتب بالاي علمي در تربيت مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد و با توجه به تغييرات و گستردگي علوم در دنيا و نياز به وجود افراد محقق در زمينه بهداشت باروري براي دستيابي به مرزهاي دانش و توليد علم، وجود اين رشته مي‌تواند در ساليان آتي نقش عمده‌‌اي در بهبود كيفيت خدمات و دستيابي به دستاوردها و پيشرفت‌هاي علمي ايفا نمايد.

نقش دانش آموختگان در نظام بهداشتي ( Role definition ):

نقش دانش آموختگان اين رشته شامل: نقش آموزشي، تحقيقاتي و برنامه‌ريزي در مراكز آموزشي، تحقيقاتي و ستادي مي‌باشد.

وظايف حرفه‌اي دانش آموختگان ( Task analysis ):

الف- نقش آموزشي: بر طرف نمودن نيازهاي آموزشي در مراكز آموزش عالي كشور در سطوح مختلف و رفع نيازهاي آموزشي مراكز بهداشتي كشور در زمينه مامايي و بهداشت باروري

ب- نقش تحقيقاتي: انجام تحقيقات، احاطه و دستيابي به جديدترين آثار علمي، نوآوري، تهيه متون مورد نياز، كمك به پيشرفت و گسترش علم مامايي و بهداشت باروري در سطح بين المللي.

ج- نقش برنامه‌ريزي: برنامه‌ريزي در زمينه بهداشت باروري و مامايي بويژه مسائل بهداشتي جوانان، نوجوانان، مادران و كودكان، تنظيم خانواده

 


اهداف كلي ( Aims ):

الف- تربيت نيروي انساني متبحر با توانايي انجام وظايف آموزشي در سطح مراكز آموزش مامايي و بهداشت باروري

ب- تربيت نيروي انساني متخصص و متبحر براي انجام پژوهش‌هاي علمي- كاربردي جهت شناسايي و رفع نيازهاي مراكز آموزشي، تحقيقاتي جامعه و رسيدن به استقلال علمي و گسترش مرزهاي دانش، توليد علم و صدور آن به ساير كشورها

ج- تربيت افراد متخصص و متعهد با توانايي انجام وظايف برنامه‌ريزي در زمينه بهداشت باروري جهت بهبود و ارتقاء كيفيت ارائه خدمات بهداشت باروري و مامايي

  استراتژي‌هاي كلي آموزش:

- استراتژي كلي آموزشي شامل سيستم حضوري با تلفيقي از استاد محوري ( Teacher centered ) و شاگرد محوري ( Student centered ) با ويژگي‌هاي ذيل مي‌باشد:

* اجراي سمينار،‌ پروژه و كنفرانس‌هاي مرتبط

* اجراي كارگاه آموزشي

* تقويت و توسعه سيستم اطلاع رساني

- سيستم غير حضوري، آموزش از راه دور ( Distance learning )

* امكان ارائه اين دوره با اين روش نيز وجود دارد

 

 

تاریخ بروز رسانی ( 08 خرداد 1395 ساعت 09:35 )